luna + nota: Přehodila jsem otěže přes Notin krk a vyšla ven z boxu. Změřila jsem si očima Noty novou bederku a moje milované freejumpy. Zaculila jsem se, protože jsme krásně ladili do fialové. „Dveře!“. Nikdo se neozval. Otevřela jsem dveře do haly a vešla dovnitř. Postavila jsem si Notu ke stěně, stáhla třmeny, dotáhla sedlo a vyhoupla se nahoru. Ještě jsem si upravila polohu nohou ve třmenech a zkusila si, jak v nich jdou prošlápnout paty. „Perfektní,“ špitla jsem a stiskla holeně. Nota se krokem vydala na levou ruku. Dneska jsme plánovaly vypilovat cval a pracovní klus, protože jsem nemohla postupovat dál, když jsem nezvládala pořádně cválat. Nota mi hodně zrychlovala a já jsem potřebovala naučit se mít ve cvalu kontrolu. Takže opracovala jsem Notu na jednu ruku v kroku dva obvody, poté jsem si změnila směr přes diagonálu FH. V F jsem přiložila levou nohu a ohnula kolem ní Notu tak, aby mířila přímo do H. Tam jsem přiložila pravou nohu a kolem ní srovnala Notu na stěně. Na druhou ruku jsem krokovala zase dva obvody. Když byla Nota v kroku dostatečně zahřátá, přesunuly jsme se do klusu. Posunula jsem ruce o kousek dopředu, aby Nota při prvním klusovém kroku nenarazila na udidlo, stiskla holeně a hned první klusový krok vysedla. Začala jsem vysedávat na vnější nohu a ruce jsem vrátila zpět. Opět jsem oklusala na dlouhých liniích, dávala jsem si spíše pozor na pravidelný Notin pohyb a aby šla správně, takže jsem trochu pozapomněla na to, že se trochu hrbím a špatně zatěžuji sedací kosti. Posunula jsem se v sedle trochu dopředu a vysedala lehčeji, ne tak vysoko, aby si Nota lépe uvolnila hřbet – já sem jí tím doteď bránila sedem a není nic horšího, než jezdit na koni s prohnutým hřbetem Záda jsem si samozřejmě také hned narovnala a obepnula Notu holeněmi, abych podpořila její pohyb. Přes poloviční zádrž jsem přešla do kroku – zasedla jsem do sedla, mírně se zaklonila, přidržela ruce na místě a stiskla kolena, abych při přechodu netrhla tělem dozadu. Nota klus trochu zkrátila, takže jsem asi o centimetr přitáhla otěže, čímž jsem jí zdůraznila vydržující pohyb a to, že po ní nechci pohyb vpřed na povel holeněmi, takže mi plynule přešla do kroku. „Ano,“ špitla jsem a hned po přechodu jsem stiskla holeně, aby nepadala na předek. Podívala jsem se na písmeno K, kde jsem měla v úmyslu udělat diagonálu. Přiložila jsem pravou nohu, abych dobře vyjela roh a v K jsem jí přiložila znova, abych kolem ní Notu ohnula. Podívala jsem se do M, abych měla jistotu, že jedu rovně a holení jsem zabraňovala Notě kamkoli uhnout, nebo zatočit. V M jsem přiložila levou nohu a srovnala jí se stěnou. Hned poté jsem přiložila opět levou nohu, abych podpořila dobré projetí rohu po obratu. V C jsem chtěla znovu naklusat, jakže jsem ještě před C pomyslela na to, že tam chci klusat, dala pobídku holeněmi a posunula otěže kousek dopředu tak, abych v C už klusala. Kdybych dala pobídku až v C, pravděpodobně bych naklusala až někde v rohu
Takže jsme opracovávali i v klusu na druhou ruku, ale žádné dlouhosáhlé bezmyšlenkovité klusání po stěně – obklusali jsme dva-tři obvody – prostě dokud Nota nebyla v klusu dostatečně uvolněná. Opět jsem se snažila věnovat hlavně Notě, takže jsem si pořádně srovnala sed, aby jí neblokoval hřbet a nechávala jí energicky vyklusávat. Když byla Nota v klusu dostatečně uvolněná, mohli jsme začít s naohýbáváním – takže jsem opět dala poloviční zádrž a přešla do kroku – zasedla jsem do sedla, mírně se zaklonila v pánvi a vydržela ruce. Nota poznala, co po ní chci a přešla do kroku. Právě jsme jeli na levou ruku, takže jsme začali cvikem AC vlnovka o třech obloucích. Už v A jsem sledovala roh před sebou. Nevyjela jsem ho tak, jako normálně, ale přistavila jsem si tu Notu k levé ruce tím, že jsem přiložila levou nohu, pravou ji přiložila lehce vzadu, podívala se do obratu, vnější otěž vymezovala obrat a vnitřní jsem netahala zpět, aby hlava nevypadla z obratu. Notu jsem navedla na prostorný oblouk. Jakmile byla Nota rovnoběžně s krátkou stěnou, pokračovali jsme rovně kolmo na dlouhou stěnu. Když byla uprostřed spojnice dlouhých stěn, byla asi 6,5m od X. Ještě, než jsme dojely na protější dlouhou stěnu, začala jsem opět notu stáčet do oblouku, tentokrát však k druhé ruce, takže pobídky se obrátili – levá noha byla za podbřiškem, pravá na něm, levá otěž vymezovala oblouk a pravou jsem nechávala na místě. Oblouk měl „vrchol“ v E a když jsme ho dokončili, jeli jsme opět kolmo na dlouhou stěnu. Rychlým pohledem vpravo jsem si zkontrolovala, jestli jsme cca 6,5m od X – to aby to bylo alespoň trochu rovně. Před dlouhou stěnou jsem se připravila na poslední oblouk, který byl totožný s tím prvním. Jakmile jsme oblouk dokončily, byla Nota srovnaná s krátkou stěnou, takže roh jsme nevyjížděly, jako bychom jeli normálně přímo, ale spíš, jako kdybychom jeli na velkém kruhu. Jako další cvik jsme udělaly obloukem změnit směr. Dojely jsme před K, kde jsem začala otáčet, jako bychom jeli 10m kruh. Levou nohu jsem přiložila a nechala Notu, ať se kolem ní otočí. Vnější nohou jsem přiložila kousek za podbřišákem a bránila jsem tak zádi, aby vypadla z obratu. Vnitřní otěž jsem nechala v kontaktu, aby podporovala ohyb a vnější jsem orámovávala celý obrat. Když jsme objely půlkruh, jely jsme přímo rovně na stěnu do písmena E. Tam jsem lehce přiložila pravou nohu, abych díky ní srovnala Notu se stěnou. Takto jsme opracovaly v kroku ještě na několika cvicích. Když byla Nota naohýbaná v kroku, mohla jsem jí opět naklusat. Stiskla jsem holeně a posunula ruce dopředu a hned začala vysedávat. Nota naklusala. Nechala jsem přiložené holeně, abych podporovala energetický klus. V klusu jsem jí ještě naohýbala. Začala jsem velkým kruhem AXA na pravou ruku. V A jsem si Notu přistavila k pravé ruce, pravou holeň jsem přiložila a levou dala mírně dozadu. Navedla jsem Notu na pravidelný kruh a dívajíc se stále do obratu ho obklusala. Dál jsem udělala půl jízdárny EB. U E jsem přiložila pravou holeň a otočila Notu do pravého úhle. V B jsem přiložila levou holeň a otočilo kolem ní Notu na stěnu. Notu jsem měla opracovanou, takže jsem se mohla vrhnout na práci. Jako první jsem si zopakovala pracovní klus. Takže jsem přešla do pracovního klusu. Už jsem ho dlouho nedělala, takže to trochu házelo. Stiskla jsem kolena a prošlápla paty, což mi podstatně pomohlo, abych klus lépe vyseděla. Obklusala jsem jeden obvod „jen tak“. Zatím jsem si zvykla na pohyb pracovního klusu. Zkusila jsem objet v klusu velký kruh CXC na levou ruku. V C jsem si Notu přistavila k pravé ruce, pravou holeň jsem přiložila a levou dala mírně dozadu. Obklusala jsem kruh a poté vyjela přímo. Přes diagonálu jsem si změnila směr. V H jsem kolem levé nohy otočila Notu a směřovala jí přímo do F. Tam jsem jí pravou holení otočila na stěnu. Ještě jednu dlouhou stěnu jsem zůstala v klusu a pak jsem v rohu přiložila vnější nohu za podbřišák, zaklonila se v pánvi a zlehka mlaskla. Zůstala jsem trochu tělem zpátky, abych lépe přijala přechod. Nota necválala a já lehce stiskla kolena. Získala jsem kontrolu hned, ale holeně mi ujely dopředu. Vrátila jsem tělo nad koně a cválala po obvodu. Následně jsem udělala ve cvalu velký kruh. V A jsem Notu přistavila k vnitřní ruce, pravou holeň přiložila a levou dala mírně dozadu. Vnější otěž jsem dala trochu od krku koně, abych si trochu pomohla ke správnému ohnutí. Když byla Nota v ohybu, podpořila jsem pohyb vnitřní holení, aby nezpomalila do klusu. Zachovala jsem pobídku a objela kruh po obvodu ještě jednou. V A jsem pak vyjela přímo a nohy vrátila na své místo. Projela jsem jednu dlouhou stěnu a poté zkusila ještě jeden cvalový cvik – CA ze středu, přičemž rohy jsem dělala zaoblenější. Ještě před C jsem přiložila pravou holeň a ve cvalu kolem ní Notu otočila. Podívala jsem se do A a ještě, než jsem do něj dojela, už jsem přiložila vnitřní nohu a lehce přidala i vnější za podbřišákem. Vnější otěž jsem dala od krku, čímž jsem podpořila obrat. V průběhu obratu jsem musela podpořit pohyb silnějším kontaktem vnitřní nohy, aby Nota nepřešla do klusu. Zároveň jsem se snažila být tělem stále nad koněm, abych Notu „nepřevážila“. Když jsem byla na stěně, dala jsem poloviční zádrž a přešla tak do klusu. Zasedla jsem do sedla, mírně se zaklonila v pánvi a neznatelně přitáhla otěže. Nota zpomalila do klusu. Začala jsem vysedávat a přes diagonálu si změnila směr. V K jsem otočila kolem pravé nohy a v L jsem Notu srovnala se stěnou kolem levé nohy. Opět jsem nacválala – vnější nohou za podbřišákem a vnitřní na. Opět jsem přidala mlasknutí a Nota nacválala.
Opět v A jsem Notu přistavila k vnitřní ruce, pravou holeň přiložila a levou dala o šíři dlaně dozadu. Vnější otěž jsem dala lehce od krku. V ohybu jsem podpořila pohyb vnitřní holení,. Poté jsem objela kruh po obvodu ještě jednou. V A jsem vyjela přímo. Opět jsem projela jsem jednu dlouhou stěnu a opět zkusila cvalový cvik CA ze středu. Před C jsem přiložila pravou holeň a ve cvalu kolem ní Notu otočila. Podívala jsem se do A a přiložila jsem vnitřní nohu a přidala i vnější za podbřišákem. Vnější otěž jsem dala trochu od krku, čímž jsem podpořila obrat. Opět jsem se snažila být tělem stále nad koněm. Když jsem byla na stěně, dala jsem poloviční zádrž a přešla tak do klusu. Zasedla jsem do sedla, mírně se zaklonila v pánvi a neznatelně přitáhla otěže. Nota zpomalila do klusu. Pochválila jsem jí, nechala vytáhnout otěže a vykrokovala. Po čtyřech obvodech na každou ruku jsem slezla, vytáhla třmeny, povolila nánosník a podbřišák a vydala se do boxu.