lia a charakter: LEVEL 1, TRÉNINK 2/2-VYSVĚTLENÍ POJMU OPRACOVÁNÍ A ÚVOD DO SAMOTNÉ PRÁCE
Zavedla jsem Teriho do haly, zatímco Sue za námi zavřela dveře. Přehodila jsem mu otěže přes hlavu. Stáhla dolu třmeny, levou nohu vsunula do třmenu, levou rukou se přidržela přední rozsochy, pravou nohou se odrazila a vyhoupnula jsem se do sedlo. Sue se mezitím postavila doprostřed jízdárny.
,,Tak, nejdřív choď krokem kolem stěn jízdárny a já ti budu říkat nějaké ty uvolňovací cviky. To bude jednou z náplní dnešní práce. Koně si před každou prací musíš opracovat, nejdříve v kroku na volné otěži, pak v klusu a následně i pro ty pokročilejší i ve cvalu. Musíš si uvědomit, že i ta elita světových sportovců si před každým tréninkem dává rozcvičku. I kůň si musí protáhnout a zahřát svaly, tím se připravit se na práci.“ Stiskla jsem holeně a dalšími pobídkami holení jsem valáška navedla na stěnu.
,,Mysli na ty paty Lio! V B si uděláš malý kruh, je to stejné jako na velkém kruhu, jen je o něco menší.“ V B jsem přesunula vnitřní nohu za podbřišník a stiskla tou samou holení. Vnější rameno jsem dala lehce dopředu, možná se nám nepovedl úplně krásný kruh, ale i tak Sue vypadala spokojeně.
,,Příště víc pracuj tou vnitřní holení a trochu ho přibrzdi ať se tak nežene.“ Teri teď skutečně kráčel svižnými kroky. Zabořila jsem se hlouběji do sedla a nešla s jeho pohybem, zpomalil.
,,V C si udělej další kruh a tentokrát ať je to lepší.“ Ve jmenovaném bodu jsem tedy posunula vnitřní nohu za podbřišník, nahnula vnější rameno dopředu a tlačila holení do té doby než jsme kruh dokončili.
,,Mnohem lepší. Víc pokrč ty lokty!“ Ozvala se Sue. ,,Tak…“ Obešli jsme ještě jedno kolečko a následně změnila diagonálně směr. To samé na druhou stranu. Teri si mezitím protáhl krk a postupně začal zkracovat svůj rámec.
,,Zastav a dotáhni si ho.“ Otěže jsem si chytnula do jedné ruky a dotáhla mu podbřišník, pak jsem otěže opět chytnula oběma rukama a pobídla ho od kroku.
,,V F lehkým klusem vchod!“ Stiskla jsem holeně, mlaskla si a můj svěřenec ochotně přešel do klusu.
,,Přesedni si…Co ty paty?“ Více jsem prošlápla paty a přesedla si. V každém rohy jsem přitlačila vnitřní holeň, abychom je nestříhali.
,,V H pracovní klus a malý kruh.“ Přešla jsem tedy do pracovního klusu a zopakovala pobídky z ostatních kruhů, tedy-vnitřní noha za podbřišník, vnější rameno dopředu a vnitřní holení pobízet.
,,Dobře, začni zase vysedat. Malý kruh se jezdí vždy v pracovním klusu, takže se obvykle ani neříká, že má do něj přejít. Očekává se, že zkušenější jezdkyně automaticky přejdou do pracovního klusu a při dojezdu na stěnu začnou opět vysedat.“ Obklusali jsem asi polovinu jízdárny.
,,Vidíš? Právě ti nabídl přilnutí, je to znamení že už je dostatečně uvolnění, každopádně my budeme ještě pokračovat i na druhou ruku. Na konci dlouhé stěny obloukem změnit směr!“ Na konci směny jsem tedy přitiskla levou holeň, přesunula vnější rameno dopředu a po oblouku ho navedla zpět na stěnu, kde jsem si přesedla.
,,Paty dolu!“ Ozvala se opět Sue a po té mě nechala objet dvě kolečka v klusu, občas zpestřená nějakým tím malým kruhem.
,,Přejdi do kroku a trošku si zkrať otěže, ať je nemáš moc dlouhé.“ Zajela jsem hlouběji do sedla, jako bych chtěla Teriho nechat pode mnou projet. Teri ochotně přešel do kroku.
,,Teď si zopakujeme přechody ze včerejška, v H lehký klus.“ V H jsem stiskla holeně a pomohla si hlasem.
,,Klus!“ Teri přešel do klusu.
,,V rohu mezi F a A pracovní cval.“ Před rohem jsem přešla do pracovního klusu, vnitřní dopředu, vnější do zadu a stisknout holeně. Mlaskla jsem si, ale ani to nebylo potřeba, Teri ochotně nacválal.
,,V C velký kruh.“ Stiskla jsem tedy následně levou holeň a pracovala rameny i holeněmi, Teri ochotně cválal.
,,Přechod do klusu.“ Zabořila jsem se do sedla a Teri s frknutím přešel do klusu.
,,Na konci dlouhé stěny obloukem změň směr.“ Přitlačila jsem holeň a zapracovala rameny. Na stěně jsem si přesedla.
,,Přejdi do kroku. Víš co je to vlnovka o třech obloucích?“ Opět jsem šla sedem proti váláškovic pohybu a přikývla.
,,Je to vlnovka, při níž jede kůň přímo na stěnu a následně zabočí na druhou stranu než přijel. Prostě jezdec koněm udělá takové tři oblouky.“
,,Dobře, jen nezapomeň uprostřed jízdárny vždy přesednout, pokud jedeš v lehkém klusu.. A můžeš se do toho pustit.“ Opět jsem zapracovala holeněmi i rameny. Byla jsem ráda, že mám tak ochotného koně.
,,Paty! A jezdi na tu stěnu víc kolmo, ano takhle.“ Dojela jsem vlnovku a na další povel přešla do klusu.
,,Pobídka v kruhu či rohu, prostě když je kůň ohnutý pomáhá koni nacválat na správnou nohu. Charakter by to měl umět, ale i tak si nacválejte v příštím rohu.“ Tam jsem tedy porvedla pobídku do cvalu-vnitřní noha dopředu, vnější dozadu a stisknout holeně. Teri si žvýknul, zafrkal, švihl ocasem a přešel do cvalu.
,,Udržuj ty ruce v klidu, tak…ano. Můžeš si přejít do klusu a vyklusat ho. Je to to samé, opět se kůň musí ke konci hodiny protáhnout, jak v klusu tak kroku. Nech mu si postupně vytáhnout otěže a pak si změň směr diagonálně.“ Jakmile Teri zmerčil (Což mu chvilku trvalo ), že si může vytáhnout otěže využil toho a protáhnul si krk, pak jsem tedy změnila diagonálou směr a oklusala dvě kolečka i na druhou ruku.
,,Krok…“ Přikázala Sue. Poslechla jsem.
,,Tak dnes ho už jen vykrokujeme. Zkus si také někdy sama práci na kavaletách, vytáhni si je a rozestav, v kroku by měly být daleko asi osmdesát až devadesát čísel, v klusu metr třicet. Kavalety na krok vyjdou zhruba na vzdálenost jednoho velkého kroku, v klusu to jsou dva delší. Charakterovi by to nemělo dělat problém, nech ho, ať si s tím poradí sám, jen najížděj vždy na kavalety rovně a udržuj tempo. Nad nimi se vždy postav ve třmenech a uvolni mu hřbet, aby je mohl lépe překonat. Postav si je už před tréninkem a dej za sebou maximálně čtyři kusy, připrav si jak pro klus, tak pro krok, a Charakterem můžeš začít rovnou na větším počtu. Přece jen je to parkurák.“
Sue tam ještě zůstala, než jsme si dokrokovala a sesedla. Před tím než jsem odešla, jsem Terimu povolila podbřišník a nánosník. Nezapomněla jsem poděkovat Sue.